Hoe begin je een website?

12 november 2020

Hoe begin je een website goed? Neem er ruim de tijd voor en volg deze routekaart. Je bespaart tijd en dus geld als je de start van je website goed aanpakt.

Een eigen website beginnen, spannend!

Zeker, en leuk, maar neem er wel de tijd voor en pak het grondig aan. Je website starten op de juiste manier levert een succesvolle website op. Zie het als het bouwen van een huis, dan wil je toch ook een goede fundering?
Als je de onderstaande routekaart volgt, pak je alle belangrijke punten aan en ben je verzekerd van een goed eindresultaat. Je bezoeker blijft langer op je website, laat wellicht zijn e-mailadres achter of plaatst een bestelling. Kijk, dat was nou net je bedoeling! Heel veel succes!

Download de routekaart als PDF »

A. Het bepalen van de inhoud van je website
1. Wie is je bezoeker? »
2. Wat komt je bezoeker doen? »
3. Welke websitepagina’s moeten er komen? »
4. Waar zoekt men naar? »
5. Hoe kom je aan goede tekst? »
6. Welke afbeeldingen ga je plaatsen? »

B. Vormgeving van je website
1. Gebruiksvriendelijk en toegankelijk »
2. Uitstraling en huisstijl »
3. Doeltreffendheid »

C. Bouwen van je website
1. Domeinnaam en hosting »
2. Wel of geen WordPress »
3. Maak goede afspraken »

D. Online! En dan?
1. Onderhoud »
2. Meten is weten »

Het bepalen van de inhoud van je website

Wie is je bezoeker?

Het allerbelangrijkste om mee te beginnen: voor wie is de website bedoeld? Bepaal je doelgroep: wie zijn je bezoekers, waarom zijn ze op je website, welk probleem hebben ze…
Dit is belangrijk omdat dit bepaalt welke pagina’s je nodig hebt en hoe je je teksten schrijft.
Hier kun je ook een keus maken: welke bezoekers wíl je aanspreken? Kies voor je ideale klant!

Wat komt je bezoeker doen?

Tweede stap is het bepalen van de doelstelling van je website. Als men je website bezoekt, waarvoor is men daar dan? Wordt er gezocht naar een oplossing voor een bepaald probleem, een product, (contact)informatie?
De doelstelling van je website zou moeten zijn dat de bezoeker zo snel mogelijk en zo gemakkelijk mogelijk datgene vindt waar hij of zij naar op zoek is.

Welke websitepagina’s moet er komen?

Dit is de structuur van je website. Maak een schets van de pagina’s die je in ieder geval wilt hebben.
Bepaal hierna de hiërarchie van deze pagina’s. Welke zijn het belangrijkst, moeten ze in het menu komen en zo ja: waar?

Waar zoekt men naar?

Om je vindbaarheid in zoekmachines als Google te optimaliseren, is het zaak om te weten welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt om je website te vinden. Denk hiervoor zoals je bezoeker: maak bijvoorbeeld een keuze tussen wel of geen vakjargon. Ga niet uit van wat je zelf zou intypen, dat is namelijk vaak heel anders. Kijk vooral ook wat je concurrenten doen.
Het kan lonen om hiervoor een zoekwoorden-onderzoek te laten uitvoeren door een expert.

Hoe kom je aan goede tekst?

Je kunt het natuurlijk zelf schrijven. Jij weet waarschijnlijk precies wat je je bezoeker wilt vertellen. Houd er rekening mee dat een website niet gelezen wordt zoals bijvoorbeeld een brochure of flyer. Bezoekers scannen de pagina heel snel. Korte zinnen en alinea’s, zoekwoorden toepassen en ook nog prettig leesbaar, best lastig! Dus kan het ook hier zeker raadzaam zijn om een copywriter in te schakelen. Daar zijn je teksten te belangrijk voor.

Welke afbeeldingen ga je plaatsen?

Eigen materiaal is altijd het beste, want: uniek en persoonlijk. Als je eigen materiaal gebruikt, wees dan kritisch. Zijn het echt mooie, scherpe duidelijke foto’s? Anders is het beter om een fotograaf in te schakelen of beelden van beeldbanken te gebruiken. Al dan niet gratis. Let op of je het materiaal vrij kunt gebruiken of wellicht de fotograaf moet vermelden. Als je zomaar beelden van internet afhaalt heb je kans dat je een boete krijgt!

 

Vormgeving van je website

Gebruiksvriendelijk en toegankelijk

Wanneer je bezoeker op jouw website terecht is gekomen, wil je hem natuurlijk vasthouden. Maak het hem of haar makkelijk met een duidelijke navigatie, knoppen en indeling.
Zorg voor een goede toegankelijkheid door duidelijk leesbare tekst. Meer informatie over toegankelijkheid vind je in dit artikel.

Uitstraling en huisstijl

Als jouw website aansluit bij je huisstijl, weet een bezoeker direct dat hij op de juiste plaats is. Je bent herkenbaar en maakt daarmee een betrouwbare indruk en dat zorgt ervoor dat je bezoeker op je website blijft.
Denk hierbij aan het juiste en consequente gebruik van kleuren en lettertypes.

Doeltreffendheid

De optelsom van bovengenoemde twee punten maakt dat jouw website zijn doel haalt. Je bezoeker blijft langer op je website, laat wellicht zijn e-mailadres achter of plaatst een bestelling. Kijk, dat was nou net je bedoeling!

 

Bouwen van je website

Domeinnaam en hosting

Als eerste heb je een domeinnaam nodig. Kies het liefst een duidelijke, korte naam. Koppelstreepjes maken het vaak ingewikkeld, dus alleen gebruiken als je de naam anders op een verkeerde manier kunt lezen. Een .nl-domeinnaam heeft de voorkeur als je doelgroep voornamelijk in Nederland zit.
Daarnaast heb een een webhostingpakket nodig. Dat is serverruimte die je huurt waar je bestanden op geplaatst worden.
De keuze voor een goede host is een lastige. Er zijn er zoveel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Vraag vooral in je omgeving en bij collega-ondernemers rond naar ervaringen met de kwaliteit (zijn er vaak storingen waardoor je site uit de lucht is?) en de bereikbaarheid van de klantenservice.

Wel of geen WordPress

Tja, ik ben fan van WordPress (en Google ook!). Vooral als je geen heel ingewikkelde zaken nodig hebt is het goedkoop, flexibel en is er veel informatie en hulp te vinden.
Mocht je echt bijzondere functionaliteiten nodig hebben, dan kan het beter zijn om een website op maat te laten maken en een programmeur in te schakelen.

Maak goede afspraken

Een website bouwen kost veel tijd, maar het vullen van tientallen pagina’s nog veel meer! Maak daarom goede afspraken met je website bouwer. Wie doet wat? En wanneer kun je nog wijzigingen doorgeven? Altijd fijn als je in zo’n traject kunt terugvallen op duidelijke afspraken. Zoek je nog een webbouwer? Lees dan hier waar je op moet letten.

 

Online! En dan?

Onderhoud

Houd je website veilig en stabiel door hem te beveiligen met de juiste instellingen, betrouwbare plugins en de updates goed bij te houden. Dat betekent dat je regelmatig moet checken op updates van WordPress zelf en de gebruikte plug-ins. Maak ook regelmatig een back-up van je database en bestanden. Dit kun je zelf doen, maar heb je daar geen tijd voor of zin in, sluit dan een onderhoudscontract af.

Meten is weten

Een website is nooit af! Een website die nooit bijgewerkt wordt zakt steeds verder naar beneden in de zoekresultaten.
Om je website te verbeteren is het goed om regelmatig onderzoek te doen via bijvoorbeeld Google Analytics en Google Search Console. Bij de eerste kun je zien welke pagina’s van je website de meeste bezoekers trekken en hoe ze je site gebruiken. Bij de tweede kun je zien welke zoektermen men gebruikt, of en waar jouw website in de zoekresultaten staat en of men dan ook werkelijk jouw site bezoekt. Erg interessant!
Gebruik deze kennis om je pagina’s qua tekst en indeling te optimaliseren.

hoe begin je wwen website routekaart download

Vragen? Stel ze hier:

Geen zorgen: je komt niet op een e-maillijst terecht 😉

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Strippenkaart voor kleine klussen met korting

Blijven de kleine klusjes bij jou lang liggen?
Misschien omdat je het vervelend vind om hiervoor te bellen of te mailen?
Pak ze nu snel op met de pre-paid strippenkaart en krijg een korting tot € 75,00 !