Hoger komen in Google

12 mei 2020

Volg Belliz op Facebook, Instagram of LinkedIn

[Of: SEO: Allemaal hoog op pagina 1 in Google]

Op de foto zie je mij in Bryce Canyon NP, in de VS. Net als vele andere nationale parken was het er mega druk. Iedereen wilde ook naar hetzelfde uitzichtpunt en stond dus in de file naar Inspiration Point… En dat terwijl er nog zoveel andere, rustigere plekken zijn met net zo’n mooi uitzicht, zoals je ziet!

Vermijd drukke plekken

Net als toeristen vertonen website-eigenaren hetzelfde gedrag. Die willen namelijk allemaal ‘op pagina 1 in Google’. Mijn eerste vraag: “Betaald of onbetaald (organisch)?” Gevolgd door: “Met welke zoekterm?”. En dan wordt het moeilijk.

We gaan even uit van organische zoekresultaten, dat is tenslotte een echte uitdaging.

Stel dat je een sportschool hebt en fitness-les geeft. Heel veel concurrentie dus. Als een potentiële klant zoekt op ‘sportschool’ of ‘fitness’ kom je als kleine ondernemer meestal niet naar voren in de resultaten. Uitzondering: Heb je een ‘Google Mijn Bedrijf’-vermelding? Dan sta je misschien wel tussen de locaties. Dit is dus een aanrader.

Verder zie je waarschijnlijk de grote ketens, nieuwsberichten uit kranten en betaalde resultaten. Google denkt zelf wel al na over je locatie. Resultaten uit jouw omgeving staan al hoger.

Verder dan pagina 1

Goed nieuws: mensen kijken wel verder dan pagina 1, dus geef het niet op!

Maar als er veel concurrentie is moet je je toch wat specifiekere termen gebruiken. Tegenwoordig wordt er ook steeds meer in zinnen gezocht, mede door het gebruik van ‘Voice Search’ bij bijvoorbeeld Google Home.

Als je een zoekterm intikt, dan zie je al veel verschillende suggesties die door Google gegeven worden. Vaak kun je daar al wat inspiratie uithalen, misschien staan er termen in die op jouw woonplaats, specifieke doelgroep of speciale aanbod slaan.
Als je die termen gebruikt wordt er waarschijnlijk wel minder vaak op gezocht. Maar de mensen die de zoekterm gebruiken zijn wel echt op zoek naar jou. De kans dat ze doorklikken naar jouw website is dus ook een stuk groter…

Hoe kies je de juiste zoekterm?

Maar dan: Hoe kies je de juiste woorden of zinnen? Dat is best een grote klus. Wat je het liefst wilt is een term waar veel op gezocht wordt, maar die de minste zoekresultaten geeft. Dat is natuurlijk heel makkelijk gezegd. Idealiter maak je met je verschillende webpagina’s een mix van veelgezochte en minder vaak gezochte termen. De Google Ads Zoekwoordenplanner geeft een goed overzicht. Ubersuggest is ook een optie.

Wees realistisch: als er per maand 0-10 keer op een term gezocht wordt heeft het misschien niet zoveel nut hem te gebruiken. Tenzij het natuurlijk een bijzonder specifieke term is die alleen jij gebruikt!

Maar ook: als er 10.000 – 100.000 maandelijkse zoekopdrachten zijn en veel resultaten, dan is de kans wel erg klein dat je op pagina 1 komt.

Mocht er 10 – 100 keer per maand gezocht worden, dan lijkt dat niet veel. Maar de kans dat jij gevonden wordt kan wel groter zijn. Het proberen waard toch? 

En een hele belangrijke: probeer je voor te stellen welke doelgroep de zoekterm gebruikt. Er wordt bijvoorbeeld heel veel gezocht op ‘gratis’ en ‘goedkoop’, maar is dat ook jouw ideale potentiële klant?

Uitproberen en geduld hebben

Het is veel werk en vraagt het nodige geduld. En daarna is het zaak om de geschikte termen op een prettig leesbare wijze in je teksten te gebruiken. Niet helemaal volstoppen met je zoekterm, maar goed leesbare en voor de bezoeker waardevolle content leveren. Ook weer een vak apart.

Valt er op dit gebied wel wat te winnen voor jouw bedrijf, dan is het misschien een goed idee een specialist in te schakelen. Ik werk veel samen met Lilian van Piccalilly Connects. Zij kan een zoekwoordanalyse en concurrentie-onderzoek voor je doen. En daarna schrijft ze heel goede en prettige teksten die ‘SEO-proof’ zijn.

Ik kan je daarna helpen om deze teksten op de juiste manier in je website te verwerken. Nog vragen? Ik help je graag!

Kom je er niet uit of heb je advies nodig? Neem dan contact op!

Lyrics: Top Of The World – The Carpenters

Vragen? Stel ze hier:

Geen zorgen: je komt niet op een e-maillijst terecht 😉

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Strippenkaart voor kleine klussen met korting

Blijven de kleine klusjes bij jou lang liggen?
Misschien omdat je het vervelend vind om hiervoor te bellen of te mailen?
Pak ze nu snel op met de pre-paid strippenkaart en krijg een korting tot € 75,00 !