pixel

Richt je op Sanne of Jeroen

Het is een kunst en een vak apart om je lezers via je teksten zo aan te spreken dat ze blijven hangen.

Dat lukt meestal minder goed als je het algemeen houdt.

Jij leest waarschijnlijk ook geïnteresseerd door als je het gevoel hebt dat de schrijver jou begrijpt.

Zie je je klant voor je?

Voor onder andere websiteteksten wordt in zo’n geval vaak gebruik gemaakt van een ‘persona’. Dan stel je je een persoon voor, voor wie de tekst bedoeld is.
Die persoon krijgt een naam en een omschrijving van het karakter. Ook gezinssituatie, werk en hobby’s kunnen hier deel van uitmaken. Je kunt het zo specifiek maken als je wilt.

De leeftijd, het geslacht en de situatie waarin deze persoon verkeert bepaalt voor een groot deel op welke manier je diegene aanspreekt. Wat jouw ‘tone-of-voice’ wordt.

Wat heeft je klant nodig?

Daarnaast is het goed om ook de wensen en behoeften van deze persoon te omschrijven. Wat heeft diegene nodig? Dit bepaalt dan weer voor een groot deel de inhoud van je tekst. Daarin wil je benoemen dat je die persoon begrijpt en kunt helpen.

Laat dat nou precies zijn waarvoor die persoon op jouw website is!

Als je deze ‘persoon’ voor ogen houdt, dan wordt het vaak wat makkelijker om een tekst te schrijven.

Meerdere persona’s

Het kan zijn dat één persona te weinig is, of veel te specifiek. Dat ligt natuurlijk ook aan je doelgroep. Je zult er waarschijnlijk meerdere aanmaken. Zeker als je meerdere doelgroepen bedient of je verschillende diensten aanbiedt. En het blijft natuurlijk altijd een beetje gokken. Maar het is zeker een handig hulpmiddel!

Meer informatie over persona’s

Vind je het interessant en wil je er meer van weten? Op de volgende websites vind je meer informatie:

In 7 stappen naar een persona

Persona’s: waarom moet je er iets mee?

Persona’s inzetten voor marketing

Vragen? Stel ze hier:

Geen zorgen: je komt niet op een e-maillijst terecht!

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Strippenkaart voor kleine klussen met korting

Blijven de kleine klusjes bij jou lang liggen?
Misschien omdat je het vervelend vindt om hiervoor te bellen of te mailen?
Pak ze nu snel op met de pre-paid strippenkaart en krijg een korting tot € 80,00!