pixel

Wat is de doelgroep van je website?

Volg Belliz op Facebook, Instagram of LinkedIn

Bepaal de doelgroep van je website als jij als starter je eigen nieuwe website gaat opzetten. Of wanneer je je bestaande website gaat verbeteren. Want voor een goede website is het belangrijk om te weten wie jouw bezoekers zijn!

Ken jij je eigen doelgroep al?

Probeer eens uit te zoeken wat voor personen jouw website zouden moeten bezoeken om een oplossing voor hun behoefte of probleem te vinden. De oplossing die jij natuurlijk voor ze hebt!
Maar het kan erg lastig zijn, stel jezelf daarom een aantal vragen. Elja Daae heeft daar een handige checklist voor »

Omschrijf geslacht, leeftijd, beroep. Je kunt deze persoon of personen zelfs een naam geven. Hoe breder je doelgroep, hoe lastiger het is om ze gericht aan te schrijven. Soms kan het daarom beter zijn om je doelgroep te specificeren. Hoe wel het misschien eng is (“Ik verklein mijn kansen”, denk je wellicht) en je waarschijnlijk minder mensen bereikt, zijn dit juíst de mensen die je wilt bereiken en zij voelen zich direct aangesproken. 

Wie is het?

Jouw bezoeker kan een bedrijfseigenaar zijn van middelbare leeftijd, maar ook een jonge ouder of een startende zzp’er. Dit bepaalt voor een groot gedeelte hoe je de bezoeker aanspreekt, de ’tone-of-voice’. Dit artikel van Frankwatching is erg informatief »

Daarna beschrijf je het probleem, wat een oplossing zou kunnen zijn, hoe jij dat voor ze zou kunnen uitvoeren en wat hun eventuele bezwaren zouden kunnen zijn. Als je dit op een rijtje hebt, kun je je bezoekers gericht gaan aanspreken met doeltreffende zoektermen, teksten en beelden.

Maar niet alleen de manier van tekstschrijven is belangrijk!

Wat moet men doen op jouw website?

Ook de lay-out van je website is afhankelijk van jouw bezoekers. Is het bijvoorbeeld de bedoeling dat men iets koopt, contact opneemt of alleen informatie vindt?

Zaken die voor jou vanzelfsprekend zijn, kunnen voor een ander helemaal niet logisch zijn. Geloof me, ik heb daar ook wel eens last van 😉

Omdat ik dagelijks met websites werk, snap ik al gauw waar ik op moet klikken of waar ik moet zoeken. Maar dat is echt niet voor iedereen zo. Bijvoorbeeld als jouw doelgroep iets ouder is, dan kan het zijn dat ze vaker extra bevestiging nodig hebben.

Kijk daarom of het menu logisch is qua structuur en tekst. Of de knoppen duidelijk zijn en of je bezoeker snel kan vinden wat hij zoekt zonder te verdwalen. Denk hierbij vanuit je bezoeker en dat is echt heel moeilijk!

Je website is af!

Jaja, dat dacht je… Maar: een website is nooit af en de perfecte website bestaat niet. Houd het daarom bij, check je statistieken en verbeter waar nodig.

Heb jij hulp nodig bij het maken van je nieuwe website? Of is het tijd om jouw bestaande website aan te passen?

Laat me je op weg helpen en neem contact op!

doelgroep website bepalen

“Is there a wife, have you done a bit
Are you spiritual, do you have kids?
Gotta get to know you better”

Lyrics: Get To Know You Better – Angie Stone

Strippenkaart voor kleine klussen met korting

Blijven de kleine klusjes bij jou lang liggen?
Misschien omdat je het vervelend vindt om hiervoor te bellen of te mailen?
Pak ze nu snel op met de pre-paid strippenkaart en krijg een korting tot € 80,00!

Lees meer »