Bezoekerservaring – User Experience

7 september 2020

Volg Belliz op Facebook, Instagram of LinkedIn

“Welkom in mijn winkel, kijk gerust eens rond…”
Dit is natuurlijk een prima eerste opmerking als je een cadeauwinkel binnenkomt. Maar hoor je hem ook wel eens in de supermarkt? Ik denk het niet…

Waarom zo’n welkomstboodschap ook niet werkt op je website en wat je wél kunt doen lees je hier.

Bezoekerservaring – User Experience

Je weet zelf ook wel dat je welkom bent bij je supermarkt, ze willen jou tenslotte aan je dagelijkse boodschappen helpen. Over het algemeen ben je er om snel je benodigde artikelen bij elkaar te zoeken.  

Jouw website kun je ook als een supermarkt zien. Bezoekers komen er bewust om informatie te vinden of iets te kopen. En ze hebben haast. Daarbij is er geen direct, menselijk contact. Zo’n nietszeggend ‘Welkom’ draagt daarom op geen enkele manier bij aan een prettige bezoekerservaring.

Als bezoekers vaker op je website komen, weten ze de benodigde producten feilloos te vinden. Maar je nieuwe bezoekers? Je potentiële klanten of opdrachtgevers die je wilt overtuigen? Die scannen heel snel jouw website om te zien of jij een oplossing voor hun probleem hebt, of het product waar ze naar op zoek zijn.

Wanneer dat niet duidelijk is kost ze dat teveel tijd: Er is geen medewerker aan wie ze kunnen vragen waar iets staat. Ze lopen wellicht tegen niet-werkende linkjes aan (lege schappen!). De website is zo traag dat ze te lang moeten wachten (de rij bij de kassa!).

Een prettige ervaring

Om je bezoekers een prettige ervaring te bieden is duidelijkheid en snelheid belangrijk. Vergelijk het maar met de verkoopmedewerker in de winkel: “Wat zoekt u precies?” of “Waar kan ik u mee helpen?”. Daar schiet je wél iets mee op, toch?

Zorg daarom op je homepage voor:

  • een korte, informatieve introductietekst die snel tot de kern komt
  • duidelijke navigatie
  • overzichtelijke knoppen
  • niet teveel keuzemogelijkheden
  • links die goed werken en een goede 404-pagina

Hierdoor voelen je bezoekers zich echt wel welkom, zelfs zónder die overbodige dooddoener.

Wil jij een website zonder ‘lege schappen’ of ‘rij bij de kassa’? Neem dan contact op!

bezoekerservaring website

“Welcome into my house
Come along and follow me”

Lyrics: Welcome to Tomorrow (Are You Ready?) – Snap!

“Welkom in mijn winkel, kijk gerust eens rond…”
Dit is natuurlijk een prima eerste opmerking als je een cadeauwinkel binnenkomt. Maar hoor je hem ook wel eens in de supermarkt? Ik denk het niet…

Waarom zo’n welkomstboodschap ook niet werkt op je website en wat je wél kunt doen lees je hier.

Bezoekerservaring – User Experience

Je weet zelf ook wel dat je welkom bent bij je supermarkt, ze willen jou tenslotte aan je dagelijkse boodschappen helpen. Over het algemeen ben je er om snel je benodigde artikelen bij elkaar te zoeken.  

Jouw website kun je ook als een supermarkt zien. Bezoekers komen er bewust om informatie te vinden of iets te kopen. En ze hebben haast. Daarbij is er geen direct, menselijk contact. Zo’n nietszeggend ‘Welkom’ draagt daarom op geen enkele manier bij aan een prettige bezoekerservaring.

Als bezoekers vaker op je website komen, weten ze de benodigde producten feilloos te vinden. Maar je nieuwe bezoekers? Je potentiële klanten of opdrachtgevers die je wilt overtuigen? Die scannen heel snel jouw website om te zien of jij een oplossing voor hun probleem hebt, of het product waar ze naar op zoek zijn.

Wanneer dat niet duidelijk is kost ze dat teveel tijd: Er is geen medewerker aan wie ze kunnen vragen waar iets staat. Ze lopen wellicht tegen niet-werkende linkjes aan (lege schappen!). De website is zo traag dat ze te lang moeten wachten (de rij bij de kassa!).

Een prettige ervaring

Om je bezoekers een prettige ervaring te bieden is duidelijkheid en snelheid belangrijk. Vergelijk het maar met de verkoopwerker in de winkel: “Wat zoekt u precies?” of “Waar kan ik u mee helpen?”. Daar schiet je wél iets mee op, toch?

Zorg daarom op je homepage voor:

  • een korte, informatieve introductietekst die snel tot de kern komt
  • duidelijke navigatie
  • overzichtelijke knoppen
  • niet teveel keuzemogelijkheden
  • links die goed werken en een goede 404-pagina

Hierdoor voelen je bezoekers zich echt wel welkom, zelfs zónder die overbodige dooddoener.

Wil jij een website zonder ‘lege schappen’ of ‘rij bij de kassa’? Neem dan contact op!

bezoekerservaring website

“Welcome into my house
Come along and follow me”

Lyrics: Welcome to Tomorrow (Are You Ready?) – Snap!

Strippenkaart voor kleine klussen met korting

Blijven de kleine klusjes bij jou lang liggen?
Misschien omdat je het vervelend vind om hiervoor te bellen of te mailen?
Pak ze nu snel op met de pre-paid strippenkaart en krijg een korting tot € 75,00 !

Lees meer »