pixel

Wil je meer bezoekers op je website, dan maakt een hoge positie in een zoekmachine als Google of Bing veel verschil. Die positie kan verkregen worden door het gebruik van SEO en SEA. Maar wat is het verschil en wanneer gebruik het welke vorm?

SEO

  • Search Engine Optimization (of zoekmachine optimalisatie)
  • Onbetaald
  • Goed resultaat kost veel tijd
  • Resultaat is blijvend (als je het bijhoudt)
  • Resultaten staan onder de betaalde resultaten
  • Moeilijker meetbaar

Een goede positie tussen de zogenaamde ‘organische zoekresultaten’ wordt onder andere bereikt door een technisch goed opgebouwde website. Denk aan een goede url-structuur, een snelle laadtijd, kwalititatieve hosting en een SSL-(beveiligings)certificaat.

Minstens zo belangrijk is echter de inhoud van je website. Gebruik in elk geval relevante zoekwoorden (kijk hier voor tips: Hoger komen in Google). Goede, het liefst eigen, afbeeldingen doen het goed en zorg dat je bezoekers op je website blijven ‘hangen’ door kwaliteit hoogwaardige inhoud te plaatsen.

Daarnaast kun je ook buiten je website om je positite verbeteren door backlinks. Dat zijn linkjes van externe websites naar jouw website. Ook hiervan is de kwaliteit belangrijk. Een link vanaf een hooggewaardeerde website heeft meer waarde dan van een minder belangrijke website.

SEA

  • Search Engine Advertising (of: advertenties in zoekmachines)
  • Betaald
  • Resultaat is direct zichtbaar
  • Resultaten staan bovenaan de pagina
  • Campagne gestopt = resultaat weg
  • Inzicht in zoekwoordengebruik mogelijk

Heb je budget en een snelle boost van je websiteverkeer nodig? Dan is een SEA-campagne voor jou een goede oplossing. Ook is het fijn dat je kunt zien via welke zoektermen jouw bezoekers op je website is gekomen. Dat helpt je weer bij volgende campagnes.

Een campagne die zich richt op veelgebruikte zoektermen en veel concurrentie is duurder dan wanneer je minder vaak gebruikte zoektermen gebruikt.

Houd er rekening mee, dat als je budget op is en/of je de campagne stopt, je direct naar beneden zult duikelen in de resultaten.

Moet je voor het één of het ander kiezen?

Nee, dat hoeft niet. Beide vormen zijn heel goed naast elkaar te gebruiken.

Zorg eerst dat je SEO op orde is voor de lange termijn en gebruik daarnaast SEA om een snelle boost te geven aan een bepaald product of een dienst waar je de aandacht (tijdelijk) op wilt vestigen. Hiermee kun je meerdere plekken bezetten tussen de zoekresultaten.

Daarnaast kun je de informatie uit je SEA-campagne natuurlijk gebruiken voor je SEO-strategie!

Heb je meer vragen over WordPress of heb je hulp nodig? Neem dan contact op »

Gratis tips voor een betere website

Lees meer