pixel

Slider op je website: ja of nee?

Volg Belliz op Facebook, Instagram of LinkedIn

[Of: Maak geen kermis van je website]
Afgelopen week moest ik ineens weer aan mijn oma denken, die was nogal van de practical jokes. Ze had een caleidoscoop, ik vond het geweldig: al die bewegende vormen en kleurtjes. Ze viel bijna van haar stoel van het lachen toen ik uitgekeken was: de rand was ingesmeerd met schoensmeer of roet of iets dergelijks. Ik had een prachtige zwarte cirkel rond mijn oog…

Kleuren en vormen zijn mij altijd blijven boeien, ik blijf het caleidoscopisch effect prachtig vinden. Mensen zijn altijd gefascineerd door bewegende beelden. Op Social Media doen die het dan ook altijd erg goed. Veel website-eigenaren hebben de neiging om ook op hun website bewegende onderdelen te plaatsen. Denk hierbij aan een dia-slider of een carrousel.

Bewegende beelden, wanneer wel en wanneer niet?

Nu is al lange tijd bekend dat bewegende inhoud op je website niet goed is voor de gebruikerservaring van de bezoeker. Ze zijn er te ongeduldig voor en haken dus snel af. Ze zien niet snel genoeg waar ze moeten klikken of wat ze moeten doen. Waar moet hun focus liggen? Zo loop je klanten mis!

Uit onderzoek blijkt dat bezoekers in veruit de meeste gevallen op de eerste getoonde afbeelding klikt. De rest bekijken ze dus niet. Waarom zou je dat dan doen? Omdat het anders zo… ‘saai‘ is? Omdat je (te) veel wilt laten zien op je homepage?

Haal je doelstelling met statische beelden

Wat vind je belangrijker? Dat je website zijn doelstellingen haalt of dat hij niet ‘saai’ is? Rust, duidelijkheid en overzichtelijkheid is nodig om je bezoeker het grootste gebruikersgemak te bezorgen. Je bezoeker wil in de meeste gevallen namelijk niet vermaakt worden, maar iets kopen of informatie vinden. En dat bereik je het beste via statische beelden. Een uitzondering: een fotoslider van meerdere afbeeldingen van één product (niet op je homepage, maar wel op een productpagina) of een video, dat werkt dan weer wèl goed.

Meten is weten

Als je zou willen testen wat het beste werkt voor jouw site is het mogelijk een A/B-test uit te voeren. Dit is een test waarbij 50% van je bezoekers naar versie A van je website gestuurd wordt en de andere 50% naar versie B. Zo kun je in je statistieken terugvinden waar je bezoekers het vaakst/snelst op klikken. Dit werkt niet alleen met de test slider/geen slider, maar bijvoorbeeld ook met de kleur van je knoppen. Let op: het is afhankelijk van je aantal bezoekers en hun acties of dit zin heeft. In dit artikel vind je meer informatie over de beginselen van A/B-testing »

Trouwens: als jouw website niet bedoeld is om je klanten actie te laten ondernemen, zoals iets kopen, inschrijven voor een nieuwsbrief of contact met je opnemen: laat je dan vooral gaan, maak er gerust een kermis van als je dat leuk vindt 😉

Wil je weten hoe jouw website verbeterd kan worden? Neem dan contact op!

Lyrics: Take Me To The Fair – Elvis Presley

kermis op je website

Vragen? Stel ze hier:

Geen zorgen: je komt niet op een e-maillijst terecht 😉

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Strippenkaart voor kleine klussen met korting

Blijven de kleine klusjes bij jou lang liggen?
Misschien omdat je het vervelend vindt om hiervoor te bellen of te mailen?
Pak ze nu snel op met de pre-paid strippenkaart en krijg een korting tot € 80,00!