Logo laten ontwerpen: stappenplan

21 maart 2021

Ga je starten als ondernemer en heb je een bedrijfslogo nodig? Of bestaat je bedrijf al langer en is het tijd voor een re-branding?

Een logo laten ontwerpen, dat is leuk!

Zeker, en spannend, maar neem je tijd voor en pak het goed aan. Een doordacht ontworpen logo levert een persoonlijke en unieke identiteit op. Dat zorgt voor een onderscheidende en herkenbare uitstraling. En voor een lang houdbaar logo.
Als je onderstaand stappenplan volgt, denk je na over alle belangrijke punten. De antwoorden op deze vragen kun je neerleggen bij jouw grafisch vormgever, die ze mee kan nemen in de voorstellen. Zodat jouw bedrijf straks goed en professioneel overkomt. En laat dat nou net je bedoeling zijn! Heel veel succes!

(En heb je ook een nieuwe website nodig? Volg dan dit stappenplan»).

A. Wat is/doet jouw bedrijf
1. Wat is je bedrijfsnaam? »
2. Beschrijf je bedrijf »
3. Welke diensten/producten levert je bedrijf? »
4. Wie zijn je concurrenten? »
5. Wat onderscheidt jouw bedrijf van de concurrentie? »

B. Wie zijn jouw klanten/opdrachtgevers?
1. Mannen, vrouwen, leeftijd? »
2. Functie »

C. Over jouw bedrijf
1. Nieuw of bestaand? »
2. Missie en visie »
3. Welk of geen pay-off? »

D. Budget en ontwerp
1. Wat mag het maximaal kosten? »
2. De gewenste werkwijze »
3. Wat voor logo’s vind je mooi? »

Wat is/doet jouw bedrijf?

Wat is je bedrijfsnaam?

Het allerbelangrijkste om mee te beginnen: wat is je bedrijfsnaam? Wat betékent jouw bedrijfsnaam eigenlijk en waar komt hij vandaan? Heb je rekening gehouden met persoonlijkheid, concurrentie, relevantie, lengte en/of houdbaarheid?
Goede tips vind je op de website van de Kamer van Koophandel.

Beschrijf je bedrijf

Tweede stap is het beschrijven van je bedrijf. Welk probleem los je voor je doelgroep op?
Wat ook nuttig is: kies menselijke karaktereigenschappen die bij je bedrijf passen. Is jouw bedrijf bijvoorbeeld vriendelijk, onverschrokken, degelijk, origineel?

Welke diensten/producten levert je bedrijf?

Dit is waarschijnlijk een makkelijke. Geef je trainingen, heb je een winkel of doe je iets heel anders?

Wie zijn je concurrenten?

Zijn er meer bedrijven die doen wat jij doet? Hoe ziet hun logo of huisstijl eruit en welke uitstraling geeft dat?

Wat onderscheidt jouw bedrijf van de concurrentie?

Misschien gooit jouw concurrentie het over een heel zakelijke boeg en wil jij het persoonlijk houden. Of ga jij op de exclusieve toer en is jouw concurrentie er meer voor de massa….

Wie zijn jouw klanten/opdrachtgevers?

Mannen, vrouwen, leeftijd?

Om mannen of vrouwen aan te spreken gebruik je doorgaans een andere ‘tone-of-voice’, niet alleen in je (web)teksten, maar zeker ook in je logo. Helaas is er echter niet altijd zo’n duidelijk onderscheid in je doelgroep. Qua leeftijd is dat onderscheid vaak wel weer wat makkelijker te maken.

Functie

Afhankelijk van je dienst of product, is je doelgroep zakelijk of particulier. Dat maakt vaak uit of je voor een serieuze uitstraling gaat, of dat het allemaal wat losser kan.

Over jouw bedrijf

Nieuw of bestaand?

Ga je starten? Gefeliciteerd! Dan ligt er een onbeschreven blad voor je dat je nog helemaal kunt invullen.
Bestaat jouw bedrijf al langer? Dan moet je wel rekening houden met de herkenbaarheid. Het kan verstandig zijn om bepaalde onderdelen van je logo te behouden. Bijvoorbeeld een beeldmerk. Of een kleur. Dit is afhankelijk van de veranderingen die je bedrijf de laatste jaren heeft ondergaan. Of van welke veranderingen eraan zitten te komen natuurlijk. Wel of niet rebranden? Lees er hier meer over »

Missie en visie

Wat is het doel van je bedrijf? Wat zou je willen betekenen en wat wil je uitstralen? Heb je een idee over waar je over een aantal jaren zou willen staan?

Wel of geen pay-off?

Een pay-off kan een logo verduidelijken. Soms is je naam niet erg beschrijvend en kan het nodig zijn om te laten zien wat je doet. Vaak ook geeft het een extra gevoel bij je naam.

Budget en ontwerp

Wat mag het maximaal kosten?

Zoveel grafisch vormgevers, zoveel verschillende prijzen. Je kunt voor een paar euro, via internet een logo laten ontwerpen. Heb er dan geen al te hoge verwachtingen van in de zin van originaliteit en houdbaarheid, maar wellicht prima om mee te beginnen als je nog geen budget hebt. Je kunt altijd later nog een re-branding laten doen.
Verder is het natuurlijk afhankelijk van de grootte van het bureau waar je zaken mee doet.

De gewenste werkwijze

Een groot deel van de kosten is ook afhankelijk van de manier waarop je te werk wilt gaan met jouw grafisch vormgever. Hoe vaak wil je bespreken? Hoeveel verschillende voorstellen verwacht je in eerste instantie uit te kunnen kiezen? Hoeveel aanpassingsrondes zijn er? Krijg de digitale versie van je logo in eigen bezit en zo ja, in welke bestandsformaten? Krijg je een brandbook met een handleiding om het logo op een consistente manier te gebruiken in al je uitingen, met de juiste kleurcodes? Een ervaren en professionele grafisch vormever zal dit aan je duidelijk maken.

Wat voor logo’s vind je mooi?

Verstandig als je alvast een beetje rondkijkt naar wat voor stijl je aanspreekt. Qua kleur en lettertype bijvoorbeeld. Maar ook of je een beeldmerk (vignet) naast je naam wilt, of een woordlogo waarbij er geen apart vignet is.
Een moodboard maken is ook een heel goed idee!

(En heb je ook een nieuwe website nodig? Volg dan dit stappenplan»).

logo laten ontwerpen

Vragen? Stel ze hier:

Geen zorgen: je komt niet op een e-maillijst terecht!

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Strippenkaart voor kleine klussen met korting

Blijven de kleine klusjes bij jou lang liggen?
Misschien omdat je het vervelend vind om hiervoor te bellen of te mailen?
Pak ze nu snel op met de pre-paid strippenkaart en krijg een korting tot € 75,00!